Zara/Nä - The Story of My Life

Vardag, musik, film, tv-serier, naglar, smink, hudvård, bakning, böcker, resor & tankar

Valet 2014

Kategori: Meine leben deinem Augen

Inför valet 2014 har jag haft sådan extrem ångest. Jag har tyckte att det har varit svårt att välja vilket parti jag ska rösta till riksdagen, kluven mellan två partier som jag tycker hör bra politik och har bra partiledare som för mig utstrålar trygg- och säkerhet.

Jag valde att rösta på Feministiskt Initiativ som för mig har en viktig poltik.
Jämnställdhet är för mig en viktig fråga speciellt när jag själv är kvinna och tjänar dåligt. Men också för att jag tycker att det är ska vara lika mellan män och kvinnor, varför ska någon tjäna mer än någon annan inom samma yrke?

Att F! Vill ändra pensionssystemet vi har idag känns för mig som tjänar dåligt som ett bra resonemang. Jag kommer ha jobbat 5 år på mitt jobb innan min arbetsgivare börjar ge mig tjänstepension och den är procentuell av min låga kln undrar jag skarpt hur jag kommer klara mig i framtiden utan Tobias.

Att de heller inte vill ha betyg system känns som en bra sak. Jag fick själv över panik och prestationsångest över att ens tänka tanken på betyg då jag ställer höga krav på mig själv. Jag hade inte betyg förrän i 1an på gymnasiet och fram tills dess så kände jag ingen press på mig.

Att jag valde mellan de och vänsterpartiet är för jag och stora delar av min familj är vänsterpartister. Det är för mig ett naturligt val att rösta för arbetarna, för ett parti som inte vill ha vinster i välfärden.

De röda vill höja skatten istället för att sänke den och jag har inga problem att betala mer skatt för att jag ska slippa betala för att få vård, och för att det ska finnas tillräckligt med läkare och lärare. För att den dagen jag inte längre har ett arbete att jag ska kunna överleva och få chansen att komma ut på banan igen utan att ha blivit tvingad till FAS 3 eller vara tvungna att ta sådana jobb som jag inte klarar av varken psykiskt eller fysiskt för att man knappat klara sig som arbetslös.

Om jag skulle få betala 50% i skatt skulle jag gärna göra det. För om man tjänar så mycket så klara man sig ändå. Jag betalar hellre för att de som inte kan jobba, som inte kan komma ut i jobblivet ska ha en möjlighet att kunna överleva, ska få en chans att även de kunna göra någonting annat än att betala hyran och köpa mat.

Jag respekterar folk för vad de röstar på. Själva är jag röda ändå in i märgen, och jag står för det. Men om jag känner någon som röstar blått eller på SD eller på vilket annat parti som helst så säger jag inte upp kontakten med dem personerna. Det är som att jag skulle säga upp bekantskapen med de som knarkar bara för jag inte gör det själv, eller om jag skulle sluta prata med folk som äter kött bara för att jag tycker det är dumt att man gör det. Vi ser alla så olika på saker och ting och med de grundlagar vi har så har man också rätt att tycka olika.

Men bara för det kommer jag inte hålla med om att sänka skatter och att privatisera allting är lösningen, eller att inte ta in mycket flyktingar är en bra lösning, för i min världsbild så är det, det röda synsättet som får mig att känna mig trygg.

Det är mycket smutskastning av SD på sociala medier, dagligen så står det hur mycket folk skäms över SD och folk som röstar på SD. Detta tror jag knappast kommer att hindra någon som röstar på SD att fortsätta rösta på de.

Av undersökningar som har gjorts så har de visats att många av de som röstar på SD gör det för att de inte har något förtroende för politikerna och att invandringsfrågan är för dåligt lyft. För hur många invandrare jag än vill ska få chansen att få komma undan från krig, våld och mord så kommer samhället att kollapsa om all de ska komma till Sverige, för vi kommer inte har råd. Att jag tänker/skriver detta gör mig inte till rasist, det gör bara att jag har tänkt steget längre. Att man röstar på SD som inte är med i ett block känns logiskt, jag ogillar skarpt blockparti. Gillar man till exempel Centerpartiet så röstar man för att Moderaterna ska kunna styra. Fast man kanske inte ens gillar de.

Att Sossarna gick själva till val är lite skrämmande. Som det är nu när han bara vill bilda regering med Miljöpartiet. Men Löfven är jag helt säker på har en plan, han har trots allt haft god tid på sig att planera detta, för han har sagt från början att S går till val ensamma. Och att i riksdagen utesluta SD blir enligt mig ganska konstigt när de är Sveriges tredje största parti och svenska folket har röstat in de i riksdagen och vi lever i en demokrati. Hur demokratiskt blir det då att ignorera de helt när SD är mer än dubbel så stort än de andra partier som är mindre än de. Hur demokratiskt blir det då när vi inte lyssnar på vad svenska folket vill?

Kommentera inlägget här: