Zara/Nä - The Story of My Life

Vardag, musik, film, tv-serier, naglar, smink, hudvård, bakning, böcker, resor & tankar

Maträtt 2. Pasta Rosso

Kategori: Meine leben deinem Augen

Det blev verkligen supergott. Det var super enkelt att göra och skönt med en riktigt bra maträtt utan några qourn eller sojaprodukter i. Jag gillar champinjoner så jag hade 100g för en portion. Min plan är att jag sa äta detta på lördag igen, åh vad jag längtar!

Pasta Rosso med vitlöksfrästa champinjoner

4 portioner

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
5 morötter (400 g)
rapsolja att fräsa i
500 g krossade tomater
1 grönsaksbuljongtärning
2 dl crème fraiche
pasta för 4 personer
oregano eller basilika efter smak (färsk eller torkad)
salt och nymalen svartpeppar
200 g champinjoner, skogs- eller vanliga
en klick smör och en vitlöksklyfta till svampen

  1. Skala och hacka lök och vitlök. Det gör inget om det blir lite slarvigt, eftersom allt ska mixas på slutet.
  2. Skala och riv morötterna grovt och snabbfräs med lök och vitlök. Tillsätt krossad tomat, buljongtärning och crème fraiche och låt koka i 15-20 minuter. Koka under tiden pasta enligt anvisning på förpackningen.
  3. Ansa och skär svampen i kvartar. Hetta upp en stekpanna och låt svampen steka tills den blir lite torr. Tillsätt då smör och hackad vitlök och stek någon minut till. Smaka av med salt och peppar.
  4. Mixa såsen slät med stavmixer och smaka av med oregano eller basilika och eventuellt salt och peppar.
Recept från boken Ännu Mera Vego.
 
Kommentera inlägget här: